Useissa eri kaupungeissa joukkoliikenne on järjestetty siten, että se toimii jollain tasolla järkevästi myös yöllä. Monet ovat kyselleet minulta sitä, minkä vuoksi Oulussa viimeinen bussivuoro lähtee arkena kello 1.50 ja viikonloppuna kello 3.10.

Koskilinjat on yksityisyritys, jonka tarkoituksena on tuottaa voittoa omistajilleen. Oulussa kaupunki ei varsinaisesti toimi joukkoliikennepalvelun tilaajana, vaan ainoastaan maksajana. Oulun kaupunki esimerkiksi maksaa Koskilinjoille tietyn summan ostetuista Oululipuista.

Vielä vähän aikaa sitten vaihtolipulla sai palata takaisin myös samaan suuntaan, jos lipun voimassaoloaika sen salli. Tämä ei onnistu enää. Se johtuu kaupungin joukkoliikennemäärärahojen ylittämisestä. Määrärahat eivät yksinkertaisesti riitä.

Oululainen tapa järjestää joukkoliikenne on mielestäni arvelluttava, ellei peräti järjetön.

Takaisin otsikon kysymykseen: Olen pyöritellyt mielessäni kysymystä, minkä vuoksi busseja ei kulje valomerkin jälkeen. Olen tullut siihen lopputulokseen, ettei se yksinkertaisesti kannata. Syitä on monia: useimmat öisistä matkaajista ovat opiskelijoita tai nuoria, jotka omistavat Oululipun. Tämä ei tuota lisävoittoa Koskilinjoille. Toisekseen yötaksat ovat niin kalliit, että Oululippua omistamattomat ihmiset matkaavat mieluummin taksilla, koska se tulee lähes aina halvemmaksi.

Minkä vuoksi bussit eivät kulje valomerkin jälkeen?
Merkitty:    

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *